De tijd van de koffiedame die zorgde voor een zwarte sloot koffie en gesmeerde broodjes voor al je collega’s is met de komst van Het Nieuwe Werken toch echt voorbij. Sinds 2010 zien we de omzetten in bedrijfsrestaurants dalen en deze trend blijft nog wel even doorgaan.
Juist door Het Nieuwe Werken zijn veel minder mensen aanwezig op kantoor en eten dus daar ook minder snel in de bedrijfskantine. Een gevolg hiervan is dat organisaties gaan bezuinigen op de standaard catering en dat zorgt er dan weer voor dat er nòg minder mensen komen.
Einde van catering of begin evolutie?
We zien dat de catering binnen organisaties een evolutie doormaakt. In plaats van een koffieautomaat zien we in veel gebouwen de hippe koffiecorners opduiken. Geen juffrouw Jannie meer die je elke ochtend een kop koffie brengt, maar op loungebanken genieten van een biologische cappuccino.
En waarom ook niet? Het assortiment in de koffiecorner is een stuk luxer en de koffie lekker in vergelijking met de slappe bak uit de gratis automaat. Eerlijk is eerlijk, iedereen wil goede koffie. Dat weet ik nog wel uit de tijd bij een oude werkgever van mij. Daar stond op de 14e etage een koffieautomaat met echte bonen. Het gevolg? Dagelijks werden er dienbladen vol heerlijke koffie naar beneden gebracht. Dit resulteerde in een verbruik van drie kilo koffiebonen per dag op één machine! Het ging zelfs zo ver dat als deze automaat storing had, de negatieve sfeer in het hele pand voelbaar was.
Verbindende factor
Naast het genieten van een kwaliteitsbak, heeft de koffiecorner een zeer belangrijke functie binnen een organisatie. Die van een sterk verbindende en vitaliserende factor. Medewerkers komen er graag om af te spreken en te vergaderen. Voorheen was het beschamend als je als medewerker werd gezien tijdens een zelf ingelaste koffiepauze. In de baas zijn tijd, stel je voor! Door Het Nieuwe Werken en de sturing op output kijkt niemand meer vreemd op als medewerkers een uur lang zitten te kletsen met een verse cappuccino. Als het werk maar gereed is voor de deadline.
Hoe nu verder in de toekomst?
Ik ben van mening dat Pascal Verheugd van Hutten Catering een goede visie hierover heeft in zijn interview bij FMM. Hij stelt dat de catering niet meer alleen door de facilitaire afdeling moet worden ingekocht, maar dat HR (ook een pijler van Het Nieuwe Werken) en Facilitair beiden verantwoordelijk voor de inkoop moeten zijn. Het gaat namelijk verder dan alleen de laagste prijs voor een broodje kroket of een biologisch assortiment. Met een gezamenlijke visie leg je een cateringconcept neer dat aansluit op Het Nieuwe Werken en medewerkers helpt vitaler te worden, te boeien en te verbinden. Vooral dit laatste zorgt ervoor dat medewerkers weer vaker naar kantoor komen voor interactie met collega’s.
Wat denk jij?
Is een organisatie beter af als alle gratis standaard koffieautomaten worden vervangen voor lekkere, maar betaalde, koffie in automaten en koffiecorners? Ik ben benieuwd naar je reactie.
Recente reacties