Help, mijn website is gehackt! Nooit verwacht dat dit mij zou overkomen, maar toch gebeurde mij dit enkele weken geleden. Tot mijn grote schrik ontving ik een email van mijn hostingpartij. Hierin stond vermeld dat mijn website was gehackt. Een script was geïnstalleerd dat wereldwijd spam verstuurde. Wat moest ik doen en waar moest ik beginnen?
In deze blog geef ik 10 tips waar ik tegenaan ben gelopen. Doe er je voordeel mee, want een paar simpele voorzorgmaatregelen voorkomt veel ellende.
1. Back-up!
Met een gerust hart bedacht ik dat ik dit had ingesteld in de backend van mijn website. Lichte paniek toen ik ontdekte dat de gehele website onbereikbaar was. Hoe kwam ik nu bij mijn gegevens? Een periodieke back-up op een harde schijf is dus cruciaal.
2. Backup?
Maar hoe doe je die algehele back-up op een schijf? Wist ik ook niet, lees hier hoe dat moet.
3. Update!
Ik gebruikte zelf het content management systeem Joomla. Volgens mijn ingevlogen hulptroepen niet meer het meest betrouwbare platform op dit moment. WordPress is vele mate veiliger en dus ben ik snel overgestapt op deze CMS. Ook dit systeem moet je regelmatig voorzien van updates.
4. Schaamte
Je voelt je wellicht een beetje schuldig. Wat denken klanten of anderen hiervan? Kom ik nog wel betrouwbaar over? Natuurlijk wel, hacking komt veel (of moet ik zeggen, vooral) voor bij de grote bedrijven. Internet security is een hot item en je bent echt niet de enige.
5. Inloggegevens
Bij de hosting van een website zijn een hoop verschillende inloggegevens van toepassing. Bijvoorbeeld de toegang tot de database en toegang tot de ftp-server. Zorg dat deze gegevens veilig opgeslagen zijn, maar dat je wel weet waar ze zijn. Nieuwe wachtwoorden aanvragen kost ook weer tijd, zoals je in het volgende punt kunt lezen.
6. Informatie
Je komt er niet uit hoe je bepaalde dingen moet doen en op zoek naar antwoorden probeer je het hostingsbedrijf te bereiken. Dit blijkt vaak niet makkelijk. Vaak zijn ze goedkoop en mogen er 24 uur over doen om je mailtje te beantwoorden. Telefonisch zijn ze niet bereikbaar, daarom zijn ze ook zo goedkoop. Daar zit je niet op te wachten, geloof me. Leer momentje: meer betalen, maar wel een goede service.
7. Geld vs. tijd
Ik ben een groot voorstander van doen waar je goed in bent en dingen uitbesteden waar je niet goed in bent. Een klant huurt jou daar toch ook voor in? Iemand inhuren om de problemen op te lossen is geen slecht idee en voorkomt lange nachten en een hoop frustratie.
8. Geld vs. kwaliteit
Als je dan toch iemand inhuurt, vraag dan tips om de site veiliger en misschien wel beter te maken. Of betaal hem/haar om dat ook te regelen, zodat je voor de toekomst beter beschermd bent.
9. Upgrade
Als je dan toch bezig bent, is het ook niet weer eens tijd dat je website een opfrisbeurt krijgt? Je huurt immers al iemand in die werk voor je doet en geld kan je maar één keer uitgeven?
10. Hallo ik ben er weer!
Alles werkt weer? Mooi, deel dit dan maar met de wereld. Leuk moment om je website weer eens onder de aandacht te brengen.
Ik ben benieuwd of jij ook goede tips hebt over dit onderwerp.
Deel jouw tips als reactie.
Recente reacties