In zijn blog heeft ICT architect Laurent Fraters het over pay-per-use binnen de ICT. Dit concept is steeds gebruikelijker binnen ICT maar in de facilitaire wereld komt het langzaam op gang. Vaste facilitaire kosten (huur, energie, onderhoud, personeel, etc) worden nog altijd intern doorbelast via hoeveel FTE of m² een afdeling heeft. Kan dit nou niet anders?
Voorbeeld Pay-per-use
Een medewerker van een organisatie komt naar het kantoor om te werken. Hij gaat naar binnen met zijn toegangspas, werkt, vergadert en gaat na de lunch naar huis om verder te werken. Wil je als afdeling een rekening ontvangen voor een hele dag kantoorgebruik? Nee, eigenlijk wil je betalen voor wat de medewerker daadwerkelijk gebruikt. Bij pay-per-use gaat de meter pas lopen zodra de medewerker binnenkomt en stopt zodra de medewerker het pand verlaat. Daarnaast worden andere kosten zoals bijvoorbeeld bezoekers en kopjes koffie per eenheid doorbelast. Met de technologische ontwikkelingen lijkt mij dit eenvoudig te realiseren.
Facilitaire onderneming
Bij pay-per-use heeft de facilitaire afdeling geen budget meer. De facilitaire afdeling is een onderneming geworden met als vaste klanten de rest van de organisatie. Deze onderneming mag winst maken maar dat komt weer ten goede van de afdelingen. Belangrijkste is dat er continuïteit en kwaliteit wordt geleverd aan de organisatie. Immers de klant betaald en deze mag kritisch zijn. Pay-per-use sluit aan met de hedendaagse flexconcepten waarbij freelancers per uur betalen voor een externe werkplek. Zeg nou zelf, dit kan toch ook intern?
“Het Nieuwe Werken”
Ik ben van mening dat “Het Nieuwe Werken” maatwerk is. Natuurlijk moet je de grote lijnen kaderen maar laat een afdeling of zelfs een medewerker zijn eigen werkplek inkopen. Je creëert hiermee ondernemerschap en dus ook bewustwording. Een afdeling koopt gericht werkplekken in door te luisteren naar de medewerkers. Deze ontvangen een werkomgeving waar zij het beste in presteren. Met pay-per-use zorg je ervoor dat de focus ligt op de interne klant in plaats van op een jaarlijks budget. Ik vind dat de facilitaire afdeling er klaar voor is. Wat vindt jij?
Recente reacties