Steeds vaker ruilen organisaties hun traditionele werkwijze in voor Het Nieuwe Werken, waarbij de nadruk ligt op effectiever, slimmer én efficiënter samenwerken. De fundering voor Het Nieuwe Werken word gevormd door drie pijlers; Bricks (de fysieke werkomgeving), Bytes (ICT) en Behavior (medewerkers). Ik denk echter dat deze fundering een essentiële pijler mist, namelijk die van Services (facilitaire diensten). In deze serie zal ik de vierde pijler illustreren aan de hand van concrete voorbeelden uit de praktijk.

Traditionele schoonmaak is achterhaald

Vooralsnog is het de standaard procedure dat het schoonmaken van een kantoor voor of na de reguliere werktijden gebeurd. Medewerkers komen niet in direct contact met de schoonmakers waardoor er van samenwerking zelden sprake is. Je rotzooi achterlaten is stukken makkelijker als je niet weet wie het voor je opruimt. Voor de managers zijn uiteindelijk enkel statistieken belangrijk. Gelukkig laten nieuwe branchecijfers  zien dat traditionele organisatie van de schoonmaak vaker wordt losgelaten. Maar hoe wordt schoonmaak dan anders georganiseerd volgens de ideeën van Het Nieuwe Werken?

Schoonmaak volgens Het Nieuwe Werken is anders

Het Nieuwe Werken is niet alleen een mooie naam, het impliceert ook echt een andere manier van werken. Werktijden zijn flexibeler en thuiswerken is optioneel. Door deze flexibiliteit werken er in de praktijk meerdere mensen op minder vierkante meters, waardoor de werkplekken en sanitaire voorzieningen intensiever worden gebruikt en dus viezer worden.

Dagschoonmaak versus ochtend- of nachtschoonmaak

Het organiseren van dagschoonmaak past helemaal bij de ideeën over samenwerking en efficiëntie van Het Nieuwe Werken.

En wel hierom:

  • Personeel komt met elkaar in aanraking, wat resulteert in eenheid.
  • Schoonmakers kunnen incidenten oplossen. Toiletten worden vaker schoongemaakt en na geknoei met koffie kan de schade direct worden beperkt.
  • Schoonmakers beoordelen zelf wat schoongemaakt moet worden in plaats van het verplicht moeten afwerken van een vast programma.

Voor het bevorderen van de samenwerking binnen het systeem van Het Nieuwe Werken wordt er echter ook sterke nadruk gelegd op de verantwoordelijkheid van de medewerkers zelf met betrekking tot het schoon houden van de werkvloer. Maar hoe ziet dit er in de praktijk uit?

10 tips om de samenwerking én de schoonmaak te verbeteren

  1. Laat medewerkers zelf de verantwoordelijkheid nemen voor het schoon achterlaten van een werkplek.
  2. Zorg dat de schoonmakers trainingen krijgen in hospitality zodat zij zich kunnen opstellen als gastheer/-vrouw.
  3. Plaats de prullenbakken op een centrale plek. Dit scheelt tijd voor de schoonmaker, kosten voor de werkgever en het draagt bij aan de extra beweging voor medewerkers om o.a. RSI tegen te gaan.
  4. Zorg dat de centrale punten zijn voorzien van de mogelijkheid het afval te scheiden.
  5. Hang bij deze centrale punten houders met papieren rollen op zodat medewerkers snel en makkelijk ongelukjes kunnen opruimen.
  6. Maak een eerste-hulp-bij-ongelukjes-pakket beschikbaar, met bijvoorbeeld vlekkenspray of absorbtiekorrels.
  7. Vermijd hoge exploitatiekosten door tapijt te plaatsen bij de pantry’s.
  8. Zorg dat er bekerhouders beschikbaar zijn om koffie mee te halen. Ze zijn lelijk en achterhaald maar geknoei gebeurt regelmatig bij het jongleren met teveel kopjes koffie tegelijk.
  9. Bedenk dat schoonmakers ook koffiemachines kunnen schoonmaken en onderhouden, printerpapier kunnen aanvullen, lampen vervangen etc.
  10. Gebruik bij het meten van resultaatgerichte schoonmaak de ‘beoordelingshandleiding resultaatgericht schoonmaken’ van VSR. Een geheel vrijblijvende kopie hiervan is hier te downloaden.

Het Nieuwe Werken vergt enige flexibiliteit, maar de resultaten liegen er niet om.

Blijf op de hoogte

Wil je op de hoogte blijven  en meer concrete voorbeelden en advies ontvangen? Schrijf je in op mijn nieuwsbrief.

Natuurlijk ben ik ook benieuwd naar je aanvullende tips op mijn lijst en ik hoop dat je ze hieronder in de reacties met me deelt.